Бебетата в утробата, изложени на два езика, чуват речта по различен начин, когато се родят
Установено е, че от третия триместър бебетата чуват и разпознават акустичните нюанси на речта. Също така е доказано, че новородените предпочитат гласа на майка си, могат да го различават и да разпознаят история, която многократно им е разказвана, докато са били в утробата.
Това, което досега оставаше непроучено, бе как развиващите се бебета усвояват речта вътреутробно, когато майка им говори на смесица от езици. А това е често срещано днес, тъй като по света има 3,3 милиарда двуезични хора (43% от световното население) и в много страни двуезичието или многоезичието е норма.
Оказва се, че излагането на едноезична или двуезична реч по време на бременността оказва различен ефект върху „невронното кодиране“ на интонацията на речта и гласните звуци при бебето.
Испанско проучване, публикувано наскоро във Frontiers in Human Neuroscience, твърди, че при раждането си новородените деца на двуезични майки са чувствителни към по-широк спектър от акустични вариации на речта. Сравнено с тях, бебетата на майки, говорещи само един език, изглеждат по-селективно настроени към единствения език, който вътреутробно са чували.
Тези резултати подчертават важността на пренаталното излагане на речта относно нейното опознаване и научаване.
Какво открива испанското проучване?
Изследователите от Института по невронауки на Университета в Барселона избират за своето проучване Каталуния, където 42% от населението използва каталунски и испански. Като доброволци за изследването те набират майките на 131 новородени на възраст от 1 до 3 дни (включително две двойки близнаци) към детската болница Sant Joan de Déu в Барселона.
41% от майките споделили, че са говорили изключително само един език по време на бременността си, включително и на растящото в утробата бебе – съответно каталонски (9%) или испански (91%). Останалите 59% са билингви и са говорили на два езика – или испански и каталонски, или комбинация от един от тях с езици като арабски, английски, румънски или португалски.
После изследователите поставят електроди върху челата на бебетата, за да измерят определен тип електрофизиологична мозъчна реакция при излагането на внимателно подбрани звукови елементи от каталунския и испанския език.
Мозъците на бебетата доказано улавят контрастиращите гласни /o/ и /a/, които принадлежат към фонетичния репертоар както на испански, така и на каталонски. Оказва се, че нискочестотните звуци като тези гласни преминават през утробата сравнително добре, за разлика от средно- и високочестотните звуци, които по-слабо достигат до бебето.
Изследователите демонстрират, че възпроизвеждането на звука /o a/ е по-отличителен и по-добре дефиниран при новородени на едноезични майки, отколкото при бебета на майки, владеещи два езика.
Тези резултати предполагат, че мозъкът на бебетата на едноезични майки се е научил да бъде максимално чувствителен само към интонацията на езика. За разлика от това, мозъкът при бебетата на двуезични майки показва чувствителност към по-широк диапазон от честоти на тона, но без да генерира специфичен отговор към никоя от тях. Следователно може да съществува някакво разминаване между ефективност и селективност при изучаването на интонацията.
Важно ли е пренаталното излагане на езика за изучаването му?
Испанското проучване демонстрира, че излагането на едноезична или двуезична реч през бременността има различни ефекти върху „невронното кодиране“ на интонацията и гласните звуци, което се проявява след раждането. Тоест, бебето може да улавя и обработва информацията за тези аспекти на речта още вътреутробно.
Въпреки това, периодът за усвояване на езика продължава дълго след раждането. Следователно, постнаталното преживяване може да засенчи първоначално заложените звукови кодирания, осъществени в утробата.
Източник:
Gorina-Careta N, Arenillas-Alcón S, Puertollano M, Mondéjar-Segovia A, Ijjou-Kadiri S, Costa-Faidella J, Gómez-Roig MD, Escera C. Exposure to bilingual or monolingual maternal speech during pregnancy affects the neurophysiological encoding of speech sounds in neonates differently. Front Hum Neurosci. 2024 May 22;18:1379660. doi: 10.3389/fnhum.2024.1379660. PMID: 38841122; PMCID: PMC11150635.